De kracht van knielen voor God.

Zit jij wel eens op je knieën voor God? Of met andere woorden, kniel jij wel eens voor God?

Hoewel ik als kind christelijk ben opgevoed, ben ik niet opgevoed met knielen. Een tijdje had ik een mooi tegeltje op mijn slaapkamertje hangen van een meisje die bij haar bed neerknielt en haar handjes vouwt. Het intrigeerde mij, maar in het echte leven zag ik nooit iemand dat doen.

Hanna
Wanneer ik het Bijbelverhaal hoorde van Hanna, trof mij het beeld wat ik daarbij voor mij zag. Een vrouw die naar de tempel ging, daar neerknielde en haar hart bij God uitstortte. Het deed iets bij mij van binnen.

Vanaf mijn 30e begon ik na jaren weer naar een kerk te gaan.  Ik zag daar voor het eerst in het echt mensen spontaan neerknielen voor God. Soms was het 1 persoon en soms knielden er meerdere mensen. Ook ging het wel eens gepaard met emotie terwijl zij zich in aanbidding overgaven aan God.

Verlangen
En iedere keer weer raakte het me zo enorm en in mijn hart ontstond ook een verlangen om me op die manier aan God te kunnen geven. Maar ik was nog niet meteen zover dat ik het ook deed.

Er kwamen momenten van aanbidding waarin ik zo graag wilde neerknielen, maar ik deed het niet. Iets hield me nog tegen. Het was alsof ik door te knielen ook daadwerkelijk de controle los moest laten en dat was spannend.

Controle loslaten
Toch wilde ik die drempel over. Ik wilde niet langer vertrouwen op de schijnveiligheid van controle. Hoewel ik het spannend vond om me echt helemaal aan God over te geven, werd het verlangen daarnaar ook groter en het was alsof God me riep: ‘Kniel maar, je kunt Mij vertrouwen!’

Dat is waar. Je kunt God vertrouwen. Het is goed om je aan God over te geven, zodat God alle ruimte krijgt in je leven. Misschien herken je het wel, dat je net als ik destijds, je met je hoofd wel hebt overgegeven. In je denken, geloof je in God en bid je misschien ook zelfs wel; ‘Heer ik geef me aan U over.’

Jezelf helemaal geven
Maar er staat in Marcus 12:30; ‘En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.’ Hellemaal! Met alles wat in je is!!

Vanaf het moment dat ik begon met voor God te knielen ontdekte ik, dat ik dat nooit gedaan had. Dat ik er ook nooit maar een beetje bij in de buurt gekomen was. Ja ik dacht wel dat ik mezelf aan God had gegeven, maar tijdens het knielen ontdekte ik dat er altijd nog delen in mij waren die ik voor mezelf hield.

Door daadwerkelijk met mijn lichaam in beweging te komen en neer te knielen voor God hielp ik mezelf om meer van mezelf aan Hem te geven. Het hielp me om, naast dat ik God liefhad met mijn verstand, ook mijn hart voor Hem te openen. Het verdiepte mijn relatie met Hem.

Verdieping in je relatie met God
Knielmomenten zijn voor mij momenten geworden van Gods aanraking. Door te knielen kies je ervoor om tot God te naderen en zal Hij ook tot jou naderen. (Jakobus 4:8)

Er is altijd wel een reden om voor God te knielen. Je kunt het doen om je schuld te belijden, om hem te eren, te danken, te smeken, ergens voor te bidden of simpelweg om gemeenschap met Hem te hebben. Maar weet dat er kracht zit in knielen voor God. Het verandert je van binnen, het veranderd je relatie met Hem.

Wil je meer tips over hoe je verdieping vindt in je relatie met God? Download dan mijn e-book.